onsdag 26 december 2007

Årets filmer - Bioreleaser

Det finns fortfarande ungefär 4 dagar kvar på detta året som jag kan se film på... men jag jobbar samtliga så mina chanser att se några fler filmer på bio är second to none. So here it is...

Henke listar årets filmer

Top 10 bästa biofilmerna i år

  1. Ratatouille - Pixars underbara film med överlägsen animation och älskvärda karaktärer. Boka Oscar-statyetten för "Bästa animerade film"
  2. Death Proof - Tarantinos Grindhouse-halva som som fick sitt koncept våldtaget i Sverige men plåster på såren fick vi i form av en längre version. Über-coola chicks och tunga motorer blandas med härligt skadade film-akter.
  3. Transformers - Jag är en sucker för action och även för cheesy amerikansk film... men inte alltid. Den här filmen dock var årets bästa bio-upplevelse mycket på grund av biografen i Sickla men musiken och effekterna är kick-ass! Underhållning to the max!
  4. The Departed - Fick Martin en tröst-Oscar eller var detta 2006 års bästa film i USA? Jag njöt varje minut i alla fall, trots att jag redan hade sett Infernal Affairs några år innan.
  5. The Kingdom - En enormt positiv överraskning! Hade i princip bara en action-scen men den var outstandning. Ruskigt spännande och kanske det bästa slutet av alla filmer 2007.
  6. Planet Terror - Splatter, sleaze, gore, trams, referenser, skabb, smuts och hard feelings. Första halvan av Grindhouse-cirkusen matar oss med skit och jag tar gladerligen emot det.
  7. Knocked up - Apatows gäng har hittat rakt in i mitt hjärta och det är skönt att se att även en lönnfet filmnörd kan bli hjälte. Inte bara smått vulgär humor utan även känsla och tanke bakom.
  8. 300 - Filmpalatset i Bromölla var helt korrekt biograf för att vältra sig bland halvnakna och hårda män... eh...
  9. The Simpsons Movie - Ja, Groening och gänget lyckades. De tog till och med Simpsons till en ny nivå. Lite tuffare språk och grövre skämt. Jag tackar och bockar!
  10. Superbad - "Vänskap är starkare än något vapen" är Starzingers hjältars motto och detta är helt klart en film om vänskap. Vänskap som prövas och utsätts för mer än vad den räknat med. Två underbara filmer med Apatow-gänget samma år! Yay!
Top 10 sämsta biofilmerna i år

  1. Beowulf - Att dölja penisar med flit är roligt. Det här är ingen komedi. Var vänligen se Austin Powers 1 och 2 istället.
  2. Epic Movie - Den kom inte på första platsen endast på grund av att jag har för mig att jag skrattade vid 2-3 tillfällen.
  3. Pirates of the Caribbean 3 - Jag blev förolämpad av dess längd kontra saknad av innehåll. Era utsugnade, äckliga Hollywood-kräk!
  4. Ciao Bella - Vad sägs om att ha skådisar som kan agera nästa gång?
  5. The Number 23 - Lessen, Jimpa... det här funkar inte. Visst, man kan filma en bajskorv jättesnyggt men det är fortfarande en bajskorv.
  6. Solstorm - Varför? En helt onödig Hollywood-wannabe film så himla stöpt i en mall så jag vrider mig. Den var godkänd tills jag blev nykter 40 minuter in i filmen... och det var ju bara för att jag var full.
  7. Shooter - Minns ni att jag en bit upp skrev att jag är en sucker för cheesy amerikansk actionfilm "men inte alltid"? Det här en en sån pruttfilm som får mig att lägga till den frasen.
  8. Rush Hour 3 - Skräp som litar på att folk gillade de andra två.
  9. Ghost Rider - Jag tycker mest synd om den här filmen så av barmhärtighet så borde jag inte lägga in den på listan... TOO LATE!!
  10. Shrek the Third - Inspirationslösa röstskådisar, tråkig handling, dåligt tempo och... DEN ÄR INTE ROLIG!!

Inga kommentarer: