onsdag 1 augusti 2007

Peter O'Toole och hockey


Peter O'Toole är min nya husgud. Det blev han när jag såg Lawrence of Arabia tidigt i somras. Igår såg jag The Stuntman och Peter behåller sin status med bravur i denna lägenhet. The Stuntman självt är en väldigt speciell film och då menar jag i positiv bemärkelse. Inte som amerikanarna säger när det är något de inte tycker om: "...interesting." Nej, den var både speciell och intressant. Den håller kvar sina åskådare genom att hela tiden gå balansgång mellan svart och knäpp humor och huggande drama. Utöver det så är det så härligt att se en ensemble där precis alla gör det mesta av sin rollfigur. Underbart!

Utöver den kanonrullen så såg jag Kurt Russel i filmen Miracle. En hockeyfilm som knäcker både Slapshot och The Mighty Ducks 1-7(?). Baserad på den sanna mirakelprestationen som USAs ishockey-landslag gjorde 1980 i vinter-OS i Lake Placid då 20 collage-spelare med snittåldern 21 svarvades ihop till en otrolig lagmaskin och vann guldet. Det största de gjorde i turneringen var inte att vinna guldet faktiskt, utan det var att slå Sovjet som varit i princip obesegrade inom världshockeyn i 15 år.

Kurt Russel gör ett bra porträtt av lagets tränare Herb Brooks och filmen, som är en Disney-produktion, får en verkligen att hurra när amerikanarna gör mål. Filmen klassas faktiskt som ett actiondrama på grund av de ofantligt välfilmade hockeyscenerna. För att citera min kusin: "Det känns som om man är med och spelar!", vilket stämmer. Det är en ruskig fart när matcherna spelas och vi hurrade precis som om det var en livematch på TV. Veckans film!

1 kommentar:

Anonym sa...

jag blir helt tårögd av dina fina presentation av denna film, sen att vi satt och skrek till den gör ju inte saken sämre!