torsdag 18 september 2008

IMDB is the shit

The Internet Movie DataBase är en filmnörds bibel. Eller uppslagsverk i alla fall. För dig som ännu inte varit inne lider förmodligen av post-lobotomerings-trauma eller så kanske du inte är filmintresserad. Du kan hitta allt om film där. Jag sade... allt. Sade jag allt? Ja, det gjorde jag. Åtminstone 99,34 % av de förmodade uppgifterna du söker rörande film. Se bara på detta exempel:

Förra året så fick jag dille på att kolla upp barnskådisar och vad de gör nu. Typ ungen som spelar Regan i Exorcisten. Vad har hon gjort sedan hon låg och vrålade bedjande till Jesus att han skulle betäcka henne? For the record, så har hon inte gjort ett skit av värde. I filmen Aliens, som för övrigt är en ruggigt bra 80-talsaction, finns det en liten tjej som heter Carrie Henn som spelar Newt, den enda överlevande människan i kolonin på planeten dit Ripley och de astuffa marinsoldaterna åker för att undersöka varför kontakten brutits sedan en tid tillbaka. Hon dök upp i mitt huvud när jag grubblade över dessa barnstjärnor. Vad göra? IM-fucking-DB! Vad möts jag av? Det chockerande men likaså upplyftande faktumet att lilla Carrie inte gjort ETT ENDA GIG SOM SKÅDESPELERSKA sedan Aliens!! Inte en pluttig TV-roll! Inte en sketen collagefilm! Nada!! Hon fick till och med kritikernas beröm för sin insats och vann ett par priser! Efter det, puts väck! Newt i Aliens var det enda hon lämnade efter sig i filmväg. Kanske blev hon traumatiserad av alla dessa fientliga utomjordlingar? Jag menar, Drew Barrymore trodde ju för fan att E.T. var verklig!!

Hu som pu, tack vare denna lilla undersökning så lär jag mig plötsligt massor om just filmen Aliens. Den blev för hundan Oscarnominerad i 7 kategorier varav den vann två av dem för visuella effekter och ljudeffekter. En av nomineringarna var riktad till Siguourney "Get away from her, you bitch!" Weaver! Detta faktum länkar mig genast vidare till att hon blivit nominerad två gånger tidigare... samma år! 1986 för Aliens och 1988 för Working girl och De dimhöljda bergens gorillor. Snacka om att vara in the zone! Sen rullar jag ner en bit i rollistan och lägger märke till Jenette Goldstein, som spelade den hårdkokta och oförglömliga marinsoldat-butchen Vasquez. Det är för jävulen hennes debutroll!! Helt galet. Sedan dess så har hon bara snittat en roll per år ungefär.

Wow... IMDB, alltså. Så ofantligt sugen på att se Aliens som jag är nu har jag aldrig varit!

Inga kommentarer: