måndag 18 februari 2008

Filmmässig framförhållning

Under mina 3 år på Filmstaden så har jag upptäckt att man lever livet efter filmpremiärer. Jag nämnde detta för min chef och han kunde bara hålla med efter en sekunds "aha"-upplevelse.

Jag kollar schemat för att se vilka kvällar jag kan planera in biobesök. Eftersom jag jobbar varannan helg så finns det bara 2 fredagar i månaden som jag kan kolla en premiär. De två stackars fredagarna lägger jag gärna på något annat än ett biobesök. Spontaniteten och spänningen försvinner. Jag kan inte bara traska ner till bion för att kolla en film då jag jobbar så många kvällar. Sen så kan jag inte heller bara upptäcka att "just den filmen" går på den lokala bion. Herregud, jag vet för fasen datum för premiärer fram till november 2008.

Min påtagliga depression får mig att helst stanna hemma och inte göra ett skit istället för att t.ex. gå på bio då film faktiskt är mitt största intresse. I kombination med att jag innerst inne vill ta upp kampen mot Johnny(som jag kallar min depression) och att jag faktiskt inte kan fly faktumet att jag tycker om att gå på bio, så har jag beslutat mig för att helt enkelt gå mer på bio. Precis som jag gjorde i the good ol' days då jag bara hade Filmstaden som extraknäck.

SÅ! Vad skall nu ses? Om jag vinklar mitt hårfagra hufvud lite till vänster så blickar jag mot mitt schema. På det så kan jag se ända fram till den 6:e april, no less. Jag ser även några notiser om kommande premiärer. Jag presenterar nu ett preliminärt besöks-schema:

Onsdag 20 februari

Sweeney Todd och Charlie Wilson's War. Jag är riktigt out-of-date när det gäller kandidaterna inför söndagens firande av farbror Oscars 80-årsdag. Så dessa filmer skall ses i syfte av evenemanget som infaller söndagnatt.

Måndag 25 februari

Om jag inte hittar något bättre att göra så borde jag nog spana in Lust, caution eftersom Ang Lees 2.38 långa rulle svänger förbi Växjö Filmstad. Den ska ju var av hög kvalité har jag förstått.
Vem vet, jag kanske förstör en förmodad bra filmupplevelse genom att kolla den förmodat pantade filmen Jumper när jag ändå är i biolokalerna.

Fredag 29 februari

Om det inte blir pokernight så är det en given biofredag! No country for old men är vårens mest givna biobesök. Samma dag så har den fartiga Vantage Point premiär. Upplagt för en dubbelwhammy!

Fredag 7 mars

Idag så hjälpte jag en kollega med ett pass-byte vilket öppnade upp en fredag. Inte vilken fredag som helst dock... Rambo-fucking-4-fredag är det vi talar om här! Så nu vet jag plötsligt vad jag gör den aftonen!

Mer framförhållning än så här tänker jag inte ha denna gången. Vem vet, jag kanske inte lyckas se någon av de här filmerna på utsatt tid...

Inga kommentarer: