tisdag 29 maj 2007

En sen rapport från Ljung-Björnen


Mer än en vecka för sent så ska jag äntligen avlägga en rapport från den fantastiska filmfestivalen som ägde rum hos mig den 19:e maj.

Planen var att se 10 filmer med start kl.09.00 och med avslut kl.03.00. Hur går man då till väga med ett sådant antagande? Jo, med planering. Jag hade lagt upp ett schema i förväg med klockslag, filmtitlar och pauser så att besökarna visste vad de hade att vänta sig. Allt var dock inte redogjort i inbjudan. Av de 10 filmerna så var faktiskt 2 stycken hemliga. Uppslutningen var himla bra, skulle jag vilja säga. Vi var fyra stycken i starten som blev fem som i sin tur blev sex deltagare. Sen att det föll bort folk med diverse krämpor och trötthet är fullt acceptabelt. 16 timmar med film är inget man klämmer av varje dag. Eller?

Här följer uppställningen med kommentarer...

Kl.9 - Children of men

Andra gången jag såg den och jag måste säga att den är helt magnifik. Miljöerna, skådespeleriet och själva idén är i toppklass. Den apokalyptiska teorin som storyn bygger på är inte alls omöjlig, skrämmande nog.

10.55 - A better tomorrow

John Woos klassiska ultravåldsfilm var en stor besvikelse för mig. Själva filmen hade jag sett innan och jag tycker mycket om den fast den så kallade "Ultimate Edition" var en jävla katastrof. Ja, du läste det... "jävla"! Snyggt förpackad i en steelcase så inhandlade jag den direkt när den släpptes så att jag inte skulle missa den och summan av kardemumman är: Döm inte en bok efter omslaget. Då menar jag åt bägge håll! För hur fin denna utgåvan än är så har dvd-producenterna totalt våldtagit filmen. Illa skuren var den och framförallt så var den ett hån mot fantaster av Hong-Kong-film. I vissa scener så var det musik tillagd för att filmen skulle kännas mer Hollywood. I känslosamma scener där Hong-Kong-skådespelet inte kändes känslosamma nog för dvd-producenterna så hade pianoslingan från Forrest Gump lagts in. Inte en... utan två-tre gånger! Sen när dvd-producenterna inte tyckte att det var spännande nog så huttar de in den huggande synt-slingan från Speed. Jag höll på att explodera. Här har jag sugit på min "ultimate edition" i över ett halvår för att invänta rätt tillfälle att se den och jag kände där jag satt på min madrass att jag lika gärna kunnit ätit spik. Skandal! Våldtäkt! Idioti! Till dvd-producenterna kan jag bara i ren ilska säga: Era sketna anusflikar! Så där, ja.

13.00 - Fira med Ferris

Ingen kan ha så kul en hel dag som Ferris. Matthew Broderick i sin bästa roll?

14.50 - Första hemliga filmen

Den ena av två filmer på festivalen som jag själv inte sett. Filmen jag valde var Pan's Labyrint. Jag köpte den omedelbums när den släpptes på brittisk dvd med tron att den skulle vara så magnifik som "alla" säger. Visst var den bra, men så in i Nordens bra var den då inte. Förresten, varför döptes den till Pan? Ingen i filmen heter Pan, för fasicken... "Faunens Labyrint" funkar inte, eller?

17.00 - Braindead

Peter Jacksons splatterfest. Hade inte sett den sedan högstadiet och jag såg fram emot den mest av alla filmerna på festivalen. Kul i början men sen blir den tyvärr tjatig.

19.10 - Renaissance

Ett impulsköp utan att jag sett den. Fransk animerad film. Väldigt speciell i sitt utseende och helt klart sevärd. Bra röstskådisar men den faller på att den blir lite långtråkig.

21.00 - Requiem for a dream

Så fantastiskt bra. Det kan inte finnas någon som inte blir berörd av den här filmen. Se den och häpna.

22.50 - Hemlig film 2

Mitt val föll på Shaun of the dead som är en film jag tycker ofantligt mycket om. Perfekt komisk timing blandat med snyggt gjorda zombies. Filmen har både kärlek, humor och känsla. Se den och sen skall du se Hot Fuzz. Annars är du dum.

00.35 - Tre kortfilmer

Tre kortfilmer av tre olika regissörer. Filmerna är egentligen reklamfilmer för BMW och de är mycket bra. Vi såg 3 av de 8 existerande.

01.15 - True Romance

Tro det eller ej, men i detta läget så låg vi fortfarande helt i fas med schemat. Dock var det bara jag och hedergästen B kvar i lokalen(min lägenhet) men vi var ruggigt stolta över vår prestation. Så stolta att vi skippade sista filmen. Vi hade både ork och tid att se den men jag fick något annat att ta i tu med och vi kände att det var fullt acceptabelt att sluta på topp. Lite surt att inte lyckas med en fullpoängare men som sagt, vi gav inte upp på grund av trötthet eller liknande.

Summering

Jag måste berömma mig själv för detta ofantligt roliga påfund som från början skulle vara en farväl-träff för min vän B som i skrivande stund är dagar från en 3 månader lång vistelse i USA, men som i och med det lyckade genomförandet säkert kan bli ett standard-evenemang.



Filmfestivalen Ljung-Björnen är här för att stanna.


Inga kommentarer: