måndag 15 oktober 2007

DVD-dyrkan


Somliga tycker att årets händelse innefattar att en fantastisk ny rikslag stadgas av Riksdagen. Andra tycker att det är när en stor sportprofil slår ett fantastiskt rekord. Somliga som är av den mera apokalyptiska naturen minns kanske "årets händelse" som en jävligt o-fantastisk flygplans-krasch eller någon annan form av katastrof. Nu när december nalkas så börjar de som får betalt för att skriva i diverse tidsskrifter att fundera ut någon form av lista som ska publiceras. Listan kommer innehålla en form av ranking med ett maxtak mellan 5 till 100 prylar, händelser, låtar, filmer, snyggingar, tabbar eller maträtter.

Vi känner alla igen dessa topplistor som hjälper oss att minnas året som sprungit oss förbi. Ebba von Sydow kommer väl ha någon form av jävla hipp-lista där hon rankar vad som var mest "inne" under året, Hans fucking Wiklund kommer ranka sina favoritfilmer som han sett och Anrell kommer ligga sömlös om natten då han ska bestluta sig för om det är Zlatan eller Klüft som imponerat mest.

Vad som inte kommer finnas på någons "Årets Händelse"-lista är ögonblicket då jag öppnade en jiffybag adresserad till mig, innehållande en av de ballaste DVD-utgåvorna jag sett. Filmen som blivit välsignad med en påhittig asiats uppfinningsrikedom är Flashpoint, en prequel till den magnifika SPL. Släng ett öga på bilden ovan och tänk dig sedan att omslaget är en tjock slipcase som delar sig snett vertikalt. Inuti finns en två-discs digipack. Mycket DVD-lingo där men för den inbitne så är det förhoppningsvis nästan en lika remarkabel upplevelse som den jag fick när jag tog av plasten.

Det är sånt här jag lever för. Att kanske lägga några extra kronor på en DVD-utgåva för att den har en liten kartong-slipcase eller ett DTS-spår, några borttagna scener eller att filmen är i sin oklippta helhet. Det är min hobby, mitt huvudintresse och min livsstil. Det är snyggt i hyllan och det tillfredsställer min materialistiska hunger. Jag tyckte utgåvan av Flashpoint var så speciell att jag visade både B och min kusin över webcam hur man öppnade omslaget. "Året händelse?" frågade min kusin med en sarkastisk underton. Ja, Mats... definitivt på top5-listan i december.

Inga kommentarer: