måndag 15 oktober 2007

Film är temat och orden är mina


"The king... has returned." som kung fu-apan i Lejonkungen säger när han berättar för Timone och Puumba att Simba kutat tillbaka till Pride Rock för att göra upp med Scar och hans pack. "The King" är i detta fall jag, passande nog då Henrik faktiskt betyder "Husets herre" som man fritt kan tolka som "Kung"... hemma hos mig... och nu har jag ju återvänt till min blogg. Så håll käft och läs, jive-ass motherfucker! Just ja, jag glömde varna för att jag kommer sticka in små förolämpningar i dagens inlägg. Varför? Because I can-can-can!!

Idag har mycket av min dag handlat om film. I princip hela dagen så har det varit film på tapeten och bara på bra och roliga sätt. B sov över hos mig inatt, och NEJ vi skedade inte, och efter en sen uppstigning så klämde vi av en överraskande bra film vid namn The Rocket. Den handlar inte om en raket eller en porrskådis utan om en av historiens bästa ishockey-spelare; Maurice "The Rocket" Richard. Han var aktiv på 30- och 40-talet och var en notorisk målskytt. Det här var då filmen om hans liv. Varför tittade vi nu på denna film, jag och B? Låtom oss göra en filmatisk tillbakablick... *que harpmusik och suddig utfade*

Förra måndagen så skulle B och jag se Resident Evil: Extinction och innan bioprojektorn skulle rassla igång så drev jag tid inne på Videomix i väntan på B. Det är sällan som jag hyr film. "Ja, du laddar väl ner dem istället!" säger Du kvickt men där har du fel, din skithög. Jag laddar aldrig ner film i respekt av mitt arbete och den branschen jag jobbar i. Att hyra film på Videomix är ett utmärkt sätt att kolla upp sig på sådant man missat eller som man alltid velat se. Om utbudet är tillfredsställande, det vill säga. Ibland är det det, ibland inte. B och jag har vid två tillfällen innan gjort mastodant-hyrningar. Det vill säga, 5-10 filmer per hyrtillfälle. Jag blev inspirerad att göra en repris när jag vandrade där mellan hyllorna och såg en och en annan titel som jag ville tanka in i bakom pannloben. B anlände och jag övertalade honom snabbt och effektivt. Titlarna var följande:
  1. The Life Aquatic with Steve Zissou - Kan möjligen vara den bästa knäppa filmen jag sett där absurditeterna avlöser varann utan att någon reagerar märkbart på att det är ruggigt galna grejer som sägs och görs.

  2. The Aristocrats - Känner du inte till fenomenet? Kolla in denna dokumentär. Jag har redan skapat min egen "Aristocrat"...

  3. Mean Creek - Ååååh, indie-film när den är som jävla bäst! Jag citerar min kommentar till B: "Indiefilm är nog fan de bästa filmerna. Skaparna har inte en massa pengar att drämma in i projektet utan tvingas framhäva annat vilket blir så himla bra." Slut citat.

  4. Anthony Zimmer - En fransk thriller på 80 minuter borde ju ha ett supertempo! Det kändes som om filmen aldrig började. Snygg med massor av potential men den... började aldrig. Eller jo, den började men... fortsatte aldrig. Behöver inte ses.

Sen kommer vi då till den ovan nämnda The Rocket. Den var till en början bara en utfyllnads-film för att Videomix:s kampanj är att man kan hyra fem filmer för 80 kr. "Vad tusan", tänkte vi "det är ju hockey". Filmen var faktiskt riktigt bra. Rörande, realistisk och en top-notch "true story". Den och The Miracle är helt klart de bästa ishockeyfilmerna som finns därute. Fast å andra sidan så är det väl bara tre stycken Mighty Ducks-filmer som de konkurrerar med...

För att återknyta till mitt påstående att hela min dag handlade om film så följde jag upp med att efter "Raketen" åka till jobbet för att köra film. När jag väl kom hem så beställde jag film. Samurai Jack - säsong 4 och Face/Off - Collectors Edition med DTS och hela kittet! Face/Off ligger mig mycket varmt om hjärtat och när de nu äntligen shape:at upp den så är det bara att öppna plånboken. Jag avslutar denna 93%-iga filmdag med att konstatera att en liten film trillat ner i min brevlåda.

Slutsats: Film är mitt liv...?

Vidare diskussion för läsarna: Är Henrik patetiskt och vem fan bryr sig från början?

Inga kommentarer: