måndag 9 juli 2007

"Läs Henriks semester-blogg 2" - Semestra Harder!


Min semester fortsätter in i akt 2 och här kommer en redogörelse:

Fredag

Far och son med skäran och hammaren i hand reste sig denna dag och stod upp mot förtrycket. Med en enkel avdramatisering av föregående påstående så var det en spade och en häck-trimmer samt att "förtrycket" var en övervuxen häck och en grusgång. Kroppsarbete lovades jag och kroppsarbete fick jag. Jag fick den ärofyllda uppgiften att sprida grus(och glädje?) på en ojämn grusgång tillhörande min far och dennes sambo. Nya grindar var installerade och arean runtomkring behövde finputsas. Vi blev skonade från regnet så att även häcken fick sig en omgång. Efter muskel-insatsen så belönade jag mig själv med att se "klassikern" Death Wish. Det var en film som föga imponerade på mig och som inte levde upp till sitt rykte. Mer underhållning fick vi på kvällen av Mrs.Henderson Presenterar.

Semester-film-count: 8

Lördag

Denna sommar auf sunk fortsatte rakt in den stora grilldagen... med dugg och mulet väder. Det hindrades oss inte. Grillen puttrade ute och vi mumsade inne. Innan syrran med hundar och co. anlände så hann jag självklart att se en film. Out of time, en liten Denzel Washington-utstickare. Fyndig och spännande, framför allt. Efter total mättnad så softade jag och syrrans sambo med några öl innan jag styrde lokomotivet mot Norrköping. Där jag möttes av min evigt cyniske(?) vän, M. Låt filmmaratonet börja!

Jag anlände 19.30 i Norrköping och vi hann klämma av tre filmer innan vi skallade kudden. Street Trash låg först i ledet och det kan vara den bästa kassa filmen jag har sett. Helt osammanhängande handling, en hårdkokt snut, en mentalsjuk Vietnam-veteran med sin anorektiska bitch, ett 70 år gammalt munvatten som får den som dricker det att smälta samt en gnutta våldtäkt av en massa uteliggare, eller som titeln säger; street-trash! Kan en sådan här film toppas? Jo, av ytterligare en banal rulle kallad The Losers. En film med den titeln kan handla om i princip vad som helst... det gjorde den inte. Amerikanska armén, stationerad i Vietnam, behöver penetrera ett fort belägrat av Viet Cong. Det enda sättet att ta sig in är med små fordon, som till exempel motorcyklar. Vem är det nu då som kör motorcyklar? Jo, bikers så klart! Vad gör då amerikanska armén? Anlitar amerikanska bikers, så klart! Det blir en underbar mix av dryga motorcyklister, Vietnamesiska glädjeflickor och fartfylld action. Helt... jävla... bisarrt! Men fantastiskt underhållande! Vem hade väl nu trott att en film av sådan kaliber kunde toppas? Inte jag, men jag fick allt se... se kanske historiens bästa Kung Fu-film, King Boxer även känd som The five fingers of death. Inte en död sekund! Ruskigt bra slagsmåls-scener som skedde ofta och allt i en story med rasande tempo! Du hinner inte tröttna. Sen att det händer saker som oväntade vändningar i en HK-film är ju faktiskt ett stort plus. Vilken dag!

Semester-film-tittar-count: 12

Söndag

Trötta av den cineastiska överkonsumeringen från gårdagen så är både jag och M väldigt slöa. Här behövs allt en pigg film för att bli på piggt humör. James Cagney i farsen One, two, three gör en inte bara pigg, den kan om man har otur orsaka magsår eller en stroke. Tempot var inte av denna värld och James ger uttrycket "motor-mouth" ett ansikte... eller mun? Vi taggade sedan ner lite med Dustin the Man of Hoff i Straight time. Mer realistiskt skådespel får du lyfta på stenar i skogen för att försöka hitta. Apostlahästarna bär oss sedan till M:s bror där vi ser en Woody Allen-film vid namn Broadway Danny Rose. Karln är skruvad men mycket rolig. M plockar sedan fram en pärla kallad Find me guilty med den försummade Vin Diesel. Var den här kisen skådis? Det hade jag glömt. Insatsen han gör i filmen brukar generera i pris-onani från diverse jurys. Vin Diesels karaktär bär hela filmen och Vin Diesel bär karaktären. Kudos! Den stora finalen är en dokumentärfilm och är den filmen som påverkat mig mest på denna semester efter Transformers. Gömd i säkert förvar i M:s dator ligger nämligen Micheal Moores Sicko. Jag tänker inte berätta ett dugg om den för då blir jag bara förbannad, så jag säger bara se den! Om du efter filmen inte hyser agg mot USA samt inte blir överlycklig att du bor i Sverige så vet jag tamejfan inte vad det är för fel på dig!

Måndag

Ganska odramatiskt dag med en hemresa, ett hemkommande och hittills EN film. Skruva den som Beckham är en perfekt feel-good-film som inte ska missas.

Semester-film-tittar-count: 18

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjo cuz!
Har också sett sicko, skitbra film, som vanligt från MM. Visst fan blir man förbannad men det är väl lite tanken med hans filmer i guess. Vi får la se när Reinfelt startar utauktioneringen av våra kära Sjukhus.... ha det fint!