fredag 6 juli 2007

"Läs Henriks Semester-Blogg"


Eller rättare sagt mitt semester-inlägg i bloggen. För första gången i mitt liv så har jag semester. Mitt arbetslivs-CV består mest av säsongsarbete och sommarjobb vilket automatiskt utesluter all form av semester. Fast när jag nu haft fast anställning i två år så var det dags att bli svensk skattebetalare på allvar. Det blev en blyg start, dock... två veckors ledighet. Mest beror det på att jag inte har råd att ha längre semester. Eller så är det så att jag är arbetsnarkoman. Vilket som!

Jag kunde tagit semester förra året och så här i efterhand så undrar jag varför jag inte gjorde det. Skit samma, här kommer en resumé över min semester som snart är halvvägs avverkad.

Måndag

Mitt livs första semesterdag gick hand i hand med mitt livs 27:e födelsedag. Den dagen bestod mest av att åka bil med hundar och jag lovar och svär att jag inte tänker spendera någon mer födelsedag på det viset. Bilen tog mig norrut till mellan-Sverige och landskapet Södermanland där min far och sambo väntade med öppna armar. Det var denna kväll som min semesters "film-tittar-count" började. Eftersom farsan har ett sådant gigantiskt film-bibliotek (varav han sett max 8 %), som tyvärr skiner långan väg med sin oorganisation, så finns det lite att välja på. Farsan föreslog, som en sann filmkännare, Criterions utgåva av Le Cercle Rouge. Som en sann filmkännare-to-be så ville jag självklart se den då jag faktiskt kände till den.

Semester-film-tittar-count: 1

Tisdag

En dag då jag var öppen för det mesta då inget var planerat. Jag började med att kolla Agent 007 ser rött eller From Russia with love som den så vackert heter på utrikeska. Sedan begav jag mig till grannbyn och min mor där jag spenderade eftermiddagen med att bläddra i gamla filmtidningar. Sen tillbaka till far där vi såg Jerry Lewis-filmen The Family Jewels.

Semester-film-tittar-count: 3

Onsdag

Den första semesterdagen då det fanns ett planerat evenemang. Jag skulle resa till Eskilstuna följt av Stockholm. Dagen inleddes dock med Wallace & Gromit and the curse of the Were-rabbit. En riktig liten pärla. Tidig eftermiddag så reste jag in till Eskilstuna där jag joined forces med min vän R. Vi brummade in till Stockholm där vi skulle smörja kråset på Mongolian Barbaque. Helt enligt planerna så gjorde vi det. Tvärmätt blev jag och tvärgott var det. Hopp in i bilen igen och kosan styrdes mot Nacka. Där skulle jag främja konkurrenten Astoria Cinemas genom att kolla in Transformers i deras bästa salong med så kallat Showmax-ljud och bild. Det blev en fantastisk upplevelse och vi tyckte mycket om filmen... till skillnad från andra. Det krävs en bra biosalong för en film av denna kaliber. Inte bara att jag såg en grymt bra film, jag gjorde fina DVD-klipp också på ICA Maxi i Nacka: Rovdjuret 2 - Special Edition, Bonnie and Clyde, Mrs.Henderson presenterar(med slipcase) och Shooting Dogs. Hela klabbet för 198 kr.

Semester-film-tittar-count: 5

Torsdag

Vi sov över i Stockholm vilket passade mig utmärkt då jag skulle träffa ytterligare en vän i den andra semesterdagen med ett planerat evenemang. Evenemang och evenemang... vi skulle träffas i Stockholm, helt enkelt. Planerna gick i lås när jag och min f.d. klasskamrat L träffades i Slussen. Vi tog en vandring i huvudstaden som blivit välsignad med klarblå himmel och sol. Vi fikade, pratade, skrattade, shoppade ett par jeans och åt. Denna dag inleddes min "Semester-kändis-spotting". Jag brukar alltid skämta att "undra hur många kändisar jag ser denna gång" när jag är i Stockholm. En gång har jag sett Birger Schlaug men denna torsdag var helt uppåt väggarna! Vid fikat så cyklar den breda simmaren Lars Frölander förbi. På väg till hamburger-kedjan MAX så trippar ICA-reklamsprofilen Paul Tilly förbi oss. Dessa två blev toppade med Peter Magnusson från Hey Baberiba när vi lämnade hamburger-syltan. Väl hemma i Flen så avslutades kvällen med den tyska Oscar-vinnaren De andras liv. En kanonfilm!

Semester-film-tittar-count: 6
Semester-kändis-spotting: 3

I skrivande stund så är det fredageftermiddag och jag har kroppsarbete, ett grillpartaj, en chilenarfamilj och ett filmmaraton att skriva om.

På återseende måndag!

Inga kommentarer: