måndag 25 juni 2007

Legendarisk film?


Jag vill se denna... NU! Men det är en sak som jag inte riktigt förstår med titeln. I trailern säger karln att han heter Robert Neville. Kommer han sedan att bli kallad "Legend" eller blir det hans artistnamn? För korrekt engelska är ju "I Am a Legend" eller "I Am the Legend" vilket gör mig nyfiken eftersom det är ett jättemedvetet val att döpa filmen till vad den nu heter(boken har också samma namn). So what's the deal?

För ca 10 år sedan så var Will Smith det värsta jag visste på film. Detta var ju uteslutande tack vare den vidriga Independence Day. Mitt förakt för denna superstjärna växte sig så starkt så att jag automatiskt avskydde honom så fort jag såg en film där han var med. Wild Wild West och Men in Black såg jag men all min fokus låg på att bli förbannad på Willie vilket tyvärr drabbade filmen Enemy of the State som jag år senare skulle inse är en bra film. Hur tog jag mig nu ur mitt Will Smith-förakt? För er som inte redan gissat det så skedde det såklart i och med Micheal Manns Ali. Will Smith är fantastisk som Cassius Clay/Mohammad Ali och Will vann därmed min respekt. Jag stegade nu tillbaka i Smith's filmkarriär för att begrunda vad jag missat. Men in black är en rolig film men inget jag skulle ställa i hyllan, Wild Wild West suger fortfarande men Enemy of the State(som jag nämnde ovan) är en riktigt bra thriller i ett snabbt tempo med en bra och desperat Will Smith... eller ja, hans karaktär är desperat... men Will spelar desperat väldigt bra... NI FATTAR! Bad Boys är ju Bad Boys, liksom. Jag har fortfarande inte sett tvåan och det gäller Men in Black också. Jag tyckte till och med han gjorde en bra insats i Hitch som kunde varit en dussin-romcom men den reste sig över medelmåttet. Sen att I, Robot är en riktig rackarrökare till actionfilm ska vi inte bara tala om. Där faller Smith tillbaka i sin "Will-Smith-superstjärnan"-grej men eftersom han är en tio år mognare person när han gör rollen som Del Spooner så är han lite mer laidback och det funkar.

Förra året dök ju The persuit of Happyness upp och Will Smith är fantastisk även där. Inte på samma sätt som när han porträtterade Mohammad Ali men fortfarande fantastisk. Sista scenen (SPOILER-VARNING) när Smiths karaktär får veta att han fått jobbet så ryser jag. Så bra och verklig är hans reaktion.

Så... vad har vi att vänta av I am Legend?

För det första så får vi nog vänta på premiären. I alla fall i Sverige. Den skall vara den stora julfilmen borta i Amerikat medan vi svenskar skall fira jul med Arn - Tempelriddaren så jag kan tänka mig en premiär på "Legend" någonstans i månadsskiftet januari-februari... om vi har tur. Men vem vet? Världspremiärer ligger ju i tiden...

För det andra så tror jag att vi kommer att få se ytterligare en bra rollprestation av Will Smith då hans roll kommer blanda en gnutta uppgivenhet(han är den sista människan på jorden), stress och rädsla(då han upptäcker att han inte är ensam på jorden) och grymt actionskådespeleri då han har några års erfarenhet av det nu.

För det tredje så gillar jag virusfilmer...

2 kommentarer:

Marcelo Obón Olivares sa...

ARN ser ut som en tv version av KINGFOM OF HEAVEN, medan LEGEND verkar... legendarisk? Den är baserad på en uråldrig scifi bok. Svaret på din fråga finns nog där. Jag vet varför han är... legendarisk. Men om jag säger det, så förstör jag filmen för dig. Om du inte orkar vänta tills premiären, se THE OMEGA MAN med Charlton (DAMN DIRTY APES!) Heston. Den är baserad på samma bok.

Anonym sa...

Sitter på jobbet och läser din blogg... hade lite att ta igen =)
Will Smith är kass. Hoppas allt är bra i Växjö.

Blev inget av jobbet jag snackade om så jag får la plugga vidare...

Ha det gött!!

/Cuz