måndag 11 juni 2007

Chow Yun Is Phat


Jag får snart hem två nya Chow Yun Fat-filmer som kanske inte ens är bra men jag hittade dem billigt. Bägge två är från Hong-Kong Legends vilka jag har stor respekt för.


The Postman Fights back är så gammal som 26 år! 1981 gjordes den och det tog förmodligen 3-5 veckor att filma den som de flesta Hong-Kong-filmer gjorde på den tiden. Ronny Yu står för regin och han är ett relativt kännt namn inom HK-film. Han gjorde några hemska försök i Hollywood också vilket resulterade i The Bride of Chucky och Freddy vs Jason men kom sedan starkt tillbaka med Fearless med Jet Li.


Jag har inte sett The Postman Strikes back fast jag får genast Kevin Costner-vibbar. "Postman" verkar ändå, efter vad jag läst om den, tillhöra det övre skiktet av HK-flicks. Kul att få se en hälften så gammal Chow mot vad han är nu.


Flaming Brothers har jag varit sugen på länge. Omslaget är suveränt i den aspekten att den lockar konsumenten att tro att filmen har mycket balettvåld och pang-pang. Någonting säger mig dock att risken att bli besviken är ganska stor. Förmodligen så är det ett karaktärsdrivet drama med några enstaka actionscener varav den största är i slutet. Men hey! Chow Yun Fat är en av mina stora idoler så det är min skyldighet att kolla in vad karln gjort i filmväg.
Jag är lite sugen på Tiger on the beat också. Visst, det är hälften action och hälften drulle-komedi vilket kan bli ganska taffligt för oss västerlänningar då vi har lite annorlunda humor än kineser. Fast om jag hittar den billigt så är det nog inte så dumt att utöka Yun-Fat-kollektionen.

Inga kommentarer: