måndag 11 juni 2007

I-lands problem

Min senaste revolution i DVD-hyllan var att jag organiserade dem i utgivningsårs-ordning. En kul liten idé, tyckte jag, som min kusin hjälpte mig med. Efteråt så tyckte jag det var ganska ballt men jag insåg efter några dagar att jag skulle få mycket svårare att hitta bestämda titlar nu. För även fast jag dagligen avancerar på filmnörd-rankingen så ligger jag inte så högt så att jag kan räkna upp alla mina DVD-filmers utgivningsår by heart. Houston, we have a problem...

Så, vad göra? Återgå till bokstavsordning? Hmm, neh! Been there, done that, got the t-shirt. Jag resonerar som så att den hyll-ordningen som ger mig störst frihet och mest personalisering av mina DVD-filmer är kategorisering. Där har jag friheten att skapa mina helt egna kategorier vilket samtidigt formar min DVD-hylla efter min personliga uppfattning om begreppet Film.

Jag menar, jag kanske vill ställa Dirty Harry, Shaft och Foxy Brown under 70-tal, vilket är ganska logiskt, men samtidigt ställa Apocalypse Now under Krigsfilmer. See what I mean? Frihet! Bringing out the dead tyckte jag var en skitkul svart komedi medan min kompis A tyckte den fick honom att må dåligt. Så, Komedi eller Drama? Eller hamnar den under Scorsese?

Inga kommentarer: