tisdag 13 november 2007

Det behövs inte sju när det finns en som Jack


Det är med oro i kroppen som jag lägger i första skivan av fjärde säsongen av Samurai Jack, min totala favorit inom animerade serier, i min DVD-spelare. De tre första säsongerna har varit bra. Bättre och bättre till och med. De två första introduktions-avsnitten var fantastiska och gjorde mig både exalterad och rörd. Tre säsonger senare så har jag lärt känna Jack och hans moral och heder. Vad kommer den fjärde säsongen att leverera?

Jag upptäckte Samurai Jack för över fyra år sedan av en slump när jag flippade kanaler i min förra lägenhet i en helt annan stad. Tummen liksom stannade när kanalrejset hamnat på Cartoon Network och jag fick bevittna en vitklädd samuraj som skivade sig igenom ett gäng elaksinnade robotar på ett fält. Vad var det som fick mig att fastna? Föreställ dig Kill Bill, Star Wars och Matrix i en fenomenal blandning och toppa det med att Sergio Leone och Akira Kurosawa stått för kamera-arbetet. DÅ HAR DU SAMURAI JACK!

Samurai Jack har inte lanserats på svensk dvd överhuvudtaget och kanalen Cartoon Network, där Samurai Jack sänds, lyser med sin frånvaro i ComHems gratispaket. Enda alternativet att få erfarna den superba serien är genom amerikansk DVD.

När jag nu då lutat mig tillbaka i soffan med en fin kopp kaffe för att avnjuta början på den fjärde säsongen så är jag som sagt orolig. Det ligger ett litet misslyckande i luften. Trots att jag är väldigt förväntansfull och köper det mesta som Jack gör avsnitt efter avsnitt så kan det kanske vara så att idéerna nu är slut. Somliga kanske uppfattar serien som tjatig. Det är en del upprepande moment i serien men det är ju det som är nischen, jargongen och stilen.

22 minuter senare när jag plockat upp hakan från golvet så kan jag bara konstatera att det första avsnittet i den fjärde säsongen är ett av seriens bästa! Skaparen Genndy Tartakovsky och co. går stenhårt ut och bjuder på ett grymt snyggt och actionfyllt avsnitt där Jack får kämpa till det yttersta för att bekämpa sin fiende. Jag kan med lugn i sinnet se resten av säsongen.

Inga kommentarer: