tisdag 13 november 2007

The return of anime - japanimate harder


Jag har försökt på senare tid att väcka mitt gamla anime-intresse till liv utan större framgång. Det mesta i anime-utbudet är tv-serier och OAV:s, som betyder Original Animated Video och de är direktproducerade till video/dvd. Långfilmer är ganska sällsynta. Jag köpte den tvär-balla(ja, TVÄR-BALLA) Paprika för ett par månader sedan och den var mycket bra. Vad jag helt glömt bort är ju Studio Ghiblis existens. Den ledande anime-studion i Japan enligt många. Jag menar, jag älskar Spirited Away och blev stormförtjust i den stora grannen Totoro.

Så jag vandrade runt på webben och letade priser och fann dem! Fyra Ghibli-filmer i seriösa utgåvor annalkas nu. Nausicaä - The Valley Of The Wind, Kiki's Delivery Service, Laputa: Castle In The Sky och Grave of the fireflies. Jag ser särskilt fram emot den först- och sistnämnda.

Inga kommentarer: