söndag 18 november 2007

Skönhet - Bäst före 1974?


Kvinnlig skönhet idag har aldrig varit fulare. Samtidigt som det heller aldrig har varit viktigare. Det finns så mycket kallad "skönhet" omkring oss så vi har det upp till hakan. Big Brother-deltagare, Idol-snyggingar, skönhetsoperationer och bröst och stjärt så långt ögat kan nå. MTV var en gång en musikkanal som smög sig över till mjukporr lika sneaky som mitt hår slutade växa.

Ju fler filmer jag ser, då jag letar mig neråt i decennierna, ju mer inser jag att äkta skönhet är passé. Jag har fyra exempel på rak arm i form av Marilyn Monroe, Faye Dunaway, Ann-Margaret och Christina Lindberg.

Marilyn kan tyckas vara en uttjatad ikon men det finns anledningar varför hon blev just en "ikon".

Faye i rollen som Bonnie Parker i Bonnie och Clyde är både fysiskt sexig, förföriskt spontan och lite flickaktig på något sätt. Medan hon som Vicki i The Thomas Crown Affair är retligt het.

Ann-Margaret, som förövrigt är svenskfödd, chockade mig stort i Cincinatti Kid. Aldrig har jag sett en sådan sexig femme fatal. Sådana ska man ju egentligen tycka illa om men istället börjar man tänka snuskiga tankar om just Ann-Margarets manipulerande karaktär. Detta 1965!! Hon var... porrig... 30 år före man "kunde" vara det.

Drottningen av dem alla är enligt min mening Christina Lindberg. Gudakarvade tuttar ihop-parade med ett gränslöst sött ansikte och en kropp man vill smeka varje centimeter av. Inte på 30 år har någon kunnat matcha hennes skönhet. Varför? För att hennes skönhet är ÄKTA! Lika äkta som hennes bröst, tro't eller ej.

Idag kan du få ett par nakna pattar upptryckta i din datorskärm med några få snabba klick. Inga överraskningar, utan där är dem. Med dessa ovanstående kvinnor, och alla andra skönheter från 40 år tillbaka, så var deras närvaro lika sexig som deras utseende. Om du inte nöjde dig med en sexig personlighet så kunde du fantisera om hur de skulle se ut utan en tråd på kroppen. Du fantiserade om hur det skulle vara att få en ensam stund med dem. Föredragligen i horizontellt läge så klart. Idag så får du så mycket serverat så du inte hinner fantisera eller undra.

Allmänbildningen håller på att dö ut. Likaså fantasin. Vem behöver allmänbildning när löpsedlarna talar om för oss vad vi behöver veta? Vad kan vara viktigare än Carolas "kupp" och Gynnings bröst? Vem behöver fantasin när det bara är att slå på datorn?

Mycket är snett i dagens samhälle när en 27-åring talar som om han hårt kramar en käpp i sin gungstol och harklar ur sig ett "Det var bättre förr..."

Inga kommentarer: