lördag 15 mars 2008

Att "critta" eller inte "critta"


En critical hit kan betyda mycket. Jag menar, den är ju kritisk. Uttrycket Critical Hit har förekommit länge i TV-spelsvärlden men fått ett uppsving i och med WoW... tror jag.

Min radarpartner B har lärt mig uttrycket "Critta" som är en svengelsk förvandling och förkortning av ordet Critical Hit. Jag kan bara förmoda att han lärt sig det från World of Warcraft (WoW) och sedan applicerat det på vårt favorit co-op(co-operative/samspels)-lir Resident Evil - Umbrella Chronicles där en "critt" kan vara helt avgörande när du har många levande döda som vill smaka på dig samtidigt. En critical hit dödar din fiende eller orsakar oerhört stor skada med endast ett skott. Det gäller bara att träffa rätt.

Jag har tråkigt och vill döda zombies. Det är skrämmande tillfredsställande att critta en vaggande zombie som släpar fötterna efter sig samtidigt som armarna är utsträckta mot just Dig. Den förruttnade varelsen ser ut att vilja dela med sig kärlek med en kram men dennes stönande och kritvita döda ögon säger annorlunda. Sikta... andas... och bränn av ett skott från din Samurai Edge 2 9-millimeters-pistol och se hur det gapande zombiehuvet upplöses i en blodsprutande explosion. Kroppen vaggar vidare i 2 sekunder innan den förstår att dess motor nu är utspridd över väggarna och zombien faller mot marken. Du slickar dig förnöjt om överläppen ofömögen att tvinga ner leendet från din perfekt genomförda critt!

Länge leve S.T.A.R.S.!

1 kommentar:

Anonym sa...

Och där känner jag mig helt plötsligt gammal. Sitter med SAOL men fattar ändå ingenting.

Jag fortsätter att varva SMB och försöker glömma att det finns nyare spel än NES...