lördag 8 mars 2008

Droppar en lajn bara


Sylvester Stallone är gubbarnas gubbe. Amen. Vare sig han är en bandana-prydd mordmaskin eller en ödmjuk gammel pugilist.

Jag såg en av de våldsammaste filmerna någonsin i fredags, nämligen John Rambo. Jag ser gärna på filmvåld vilket har gjort mig ganska avtrubbad inom genren. Fast när den fåordige Vietman-veteranen härjade loss i Burma så tappade jag hakan. Störde mig lite på den halvdassiga dialogen de första 20 minutrarna men jag visste ju att det inte var där som Sly hade lagt vikten i filmen. Rocky Balboa hade ju trots allt himla bra dialog och var en magnifik avslutning på sagan så jag väntade mig mer från manusförfattningen i John Rambo än vad jag fick. Skit samma egentligen, för vad jag verkligen fick var en stor jävla burk med rövsmiskande. Kast Med Liten Kroppsdel och Klyv En Asiat I Sekunden var John Rambos aktiviteter på agendan. En obehaglig film med ultravåld som inte är för allas näthinnor.

När jag dagen efter(idag) gick in på ICA strax innan stängningstid för att köpa lite frukost inför morgondagen så hamnar jag som vanligt framför "2 för 99 kr"-hyllan fylld med DVD:s. Där står Rocky Balboa-dvd:n och ropar på mig. Bra utgåva med grymt ljudspår och med Sylvester 60+ fortfarande färsk i minnet så köper jag givetvis filmen för ynka 59 kronor.

Väl hemma så hamnar den i spelaren och den är precis lika bra som när jag såg den första gången. DTS-ES Discrete 6.1-ljudspåret gjorde ju inte filmen sämre heller.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har tänkt köpa den här på Hemköp ett antal gånger, men jag väntar lite på en titel som känns värd att spara in de där tio kronorna på (dvs så att jag kan köpa 2 för 99). Blev positivt överraskad av filmen när den kom. Trodde det skulle vara ett ovärdigt avslut. Som John Rambo verkar vara.