tisdag 25 mars 2008

Freaks and Geeks


Jag har gjort åtskilliga försök i 10 minuter att komma på en Äventyrlig Biografmaskinist-nischad inledning men jag ger nu upp. Allt jag har denna gång är ord av kärlek.

Jag var djupt nere i Scrubs ett tag och kände verkligen för alla karaktärerna och deras öden. Jag kunde dock inte låta bli att känna att serien upprepar sig en hel del. Det är i och för sig helt OK eftersom ensemblen är så totalt rätt och karaktärerna så underbara. Särskilt imponerad har jag alltid varit av Scrubs förmåga att blanda komedi med drama. Ett avsnitt som ligger mig varmt om hjärtat är det som skildrar att Brendan Frasers karaktär har avlidit och Dr.Cox sätt att hantera det. Ger mig rysningar bara jag tänker på det och får mig alltid att fälla tårar när jag ser det.

Trots dessa återkommande dramatiska inslag så är Scrubs i grund och botten en komedi-serie. Det var även vad jag trodde om Freaks and Geeks...

Gonzo tipsade mig om serien från 1999-2000 som Apatow-gänget är involverade i. Det är helt enkelt deras debut innan pärlor som 40-year old virgin, Knocked up och Superbad såg dagens ljus. Freaks and Geeks(Nollor och nördar i Sverige) är en high school-serie som skildrar ett gäng nördar och ett gäng värstingar på ett magnifikt sätt. Piloten är fabulös och jag blir precis så nyfiken och intresserad så att jag vill se mer. 4-5 avsnitt in i serien så är jag helt fast och skrattar högt ofta. Särskilt åt Martin Starrs karaktär Bill. Rollsättningen är felfri vilket automatiskt ger klockrena skådespelarinsatser och humorn är av hög klass. Då, helt plötsligt och utan förvarning, när säsongen kommit halvvägs och du tagit varenda karaktär till hjärtat så gör serien en helomvändning och får en mycket mer dramatisk ton. Min reaktion på detta, undrar du? Jag fäller tårar likt jag gjorde då Dr.Cox bryter ihop över sin väns död. Fast jag gör det i varje avsnitt istället för ett och ett annat per säsong. Karaktärer får en helt annan dimension. De komiska inslagen är självklart fortfarande där men nu mer som en bonus. Istället lider jag nu med karaktärerna som kämpar med alla de problem som finns i vanliga ungdomars liv. Allt finns där: Tonårskärlek, att mista en vän, mamma har träffat en ny, att känna sig underlägsen, att inte veta vad man vill göra med sitt liv, pappa är otrogen mot mamma och den odödliga önskan att vilja passa in.

Det skär i kroppen när jag i skrivande stund bara har 3 avsnitt kvar på denna fenomenala serie. Sen är den slut. Det gjordes inte mer än en säsong. Kritikerna älskade den. Fansen avgudade den! Hur lägger man ner en serie? Vem tar besluten och varför? Freaks and Geeks är en diamant som gått förlorad efter bara en ynka säsong. Det enda positiva som kan sägas om detta är att serien i alla fall slutade på topp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig totalt! freaks and Geeks kan nog vara den serie som jag njutit av att se mest, mycket just pga av att det var en seriös sida och inte bara lattjolajban hela tiden...

Du har väl sett årsboksutgåvan?