torsdag 13 mars 2008

Hemmakväll och arbetstider

Jag har precis rasat ner i kontorsstolen framför datorn efter ett 13 timmar och 40 minuter långt arbetspass. Inkludera 50 minuter lunch och se resten av tiden som effektiv tid utan rast. Fullt ös, Höken är lös! Facket borde vråla men jag gör inte det. Om jag fick som jag ville så skulle jag vilja jobba 12 timmar i sträck mån-ons och vara ledig resten av veckan. Jag skojar inte. Börja vid kl.10, vilket innebär lite sovmorgon, och sluta vid midnatt. Jag avlägger helt enkelt tre dagar till detta och kommer genom detta upp i en nästan full arbetsvecka på 40 timmar men har ändå fyra dagar ledigt. Nå väl, man kan inte få allt.

Nu till något allvarligare men samtidigt löjeväckande: R.I.P. Videomix. Har de gått i konkurs? Nej. Har någon bränt ner deras lokaler? Nej. Har de blivit uppköpta av en norrländsk hyrvideo-kedja som har det osexigaste namnet i form av Hemmakväll? JA!! Trodde först att Videomix hade någon kampanj i skyltfönstret men insåg att någon hade gått Optimus Prime på hela skiten och transformerat Videomix till urlöjliga "Hemmakväll". Skylten har ett alldagligt och tråkigt teckensnitt varav alla bokstäver har olika färger. Jag ser ingen skillnad på deras skylt och Krokodilias skylt som ligger precis brevid. Krokodilia säljer spädbarnsartiklar, by the way. Skandal!

Nu följer en jobb-rapport... Idag måste jag slagit någon form av rekord på Filmstaden. Nej, inte i att jobba länge. Jag slog inte ens mitt personbästa idag. Det handlade istället om filmspolning. Jag misstänker att du nu målar upp en bild i huvet av mig stående framför en gammal videobandspelare med ett zombieliknande uttryck i ansiktet och spolar VHS-filmer timme efter timme. Hur attraktivt det än kan verka för somliga utan större krav på sin arbetsplats så måste jag tyvärr spräcka din illusion. "Spola film" är vad vi biografmaskinister(på äventyr??) kallar att klippa ihop akterna som sedan blir filmen du ser i biosalongen. En normal kväll inför en premiär-fredag så klassas det som mycket att "spola" om du har två premiärfilmer att "spola upp" och kanske till och med måste "spola ner" en äldre film som ska skickas till annan ort för en visning nästa dag. Yours truly spolade idag upp fyra filmer och spolade ner två. Inte stämplade jag ut en sekund senare än vanligt för det. Det måste bero på att jag är så in i helvete duktig som biografmaskinist. There! I said it!

Jag vill avsluta med att föreviga vad en nära släkting sade igår angående fördelarna med att ha en laptop:

"Alltså, det är ju jävligt nice att kunna runka i sängen."

Say no more.

4 kommentarer:

Marcelo Obón Olivares sa...

Din släkting har rätt... det är jävligt nice! All hail laptop!

Anonym sa...

Angående...

Jobbtider: Du prickade ju in mitt schema där precis.. fast jag jobbar 07.30 till 20.30 mån-ons. Ledigheten resten av veckan är underbar!

Videxomix: Bisarrt!

Laptop: Jag har alltid tyckt att fördelen legat med bärbarheten, meeeen...

Anonym sa...

Det är för övrigt Videomix som köpt Hemmakväll och inte tvärtom.

Henke sa...

Vi tackar Mysteryman (or woman) för informationen och fastställer därmed Videomix totala förfall. Ingen med någon form av uppfattning om design och känsla för business döper om sin kedja till Hemmakväll och presenterar det med en sån skylt. Over and out.