lördag 18 juli 2009

Dag 1: The prodigal son returns

Jag har bestämt mig för att blogga varje dag på min semester. Text kontra bild kommer att beskriva min första riktiga semester någonsin. Så, var med från start då Underbarns-sonen återvänder.

Min första semesterdag inleddes med av beta av den nya Harry Potter-filmen. Det var en lång transportsträcka till en huvudkaraktärs död. Lite småläskig men mycket dösnack.

Hoppa-long på tåget till min hemstad Flen där SJ levde upp till sitt rykte att vara sena. Blev jag sur? Inte det minsta! Jag har jobbat tillräckligt länge inom serviceyrket så jag vet att förseningar, problem med mera inte sker med flit. Tågpersonalen pusslade och meckade och till slut så nådde jag min destination endast 20 minuter försenad. Promenaden hem till far och Birgitta är kort men på den lilla sträckan han jag inse... inget har förändrats. Allt finns kvar. De nedkörda byggnaderna, de nedlagda affärerna, min gamla lägenhet som man ser på avstånd från stationen och så klart invandrarna. Nej, det är inget rasistiskt uttalande. Det är bara fakta. Flen har sedan länge haft en invandrarförläggning och en sådan har en förmåga att oundvikligen medföra flyktingar och invandrare. Så har det alltid varit i Flen och så kommer det nog alltid vara.

Väl hemma hos far så fick jag ett varmt och utskällt välkomnande från pappa, Birgitta och två Golden Retrievers. Det bjöds på fantastiskt god salt sill och potäter varpå kvällen avslutades framför några avsnitt av The Tree Stooges som farsan nyligen upptäckt. Jag märkte snart att jag var faktiskt trött redan klockan elva så jag gick till kojs och läste ut serieromanen Gängkrig 145 av Jens Lapidus och Peter Bergting. Riktigt fräck och helt svenskproducerad graphic novel. Vad väntar imorgon? Den som läser får se!

Inga kommentarer: