lördag 11 juli 2009

Snabbköpskassörskan

Fan vad störd den här "understandingen" som "vi" kassapersonal har. Så fort du blivit anställd, var det nu än är, på ett ställe där din arbetsuppgift innefattar kassa-arbete så tar du automatiskt en roll. Jag var inne på Konsum idag och handlade käk på min lunchrast och det enda jag handlade var en lant-ciabatta(det är en grov variant av en vanligt jävla ciabatta) och det kostade mig 6 kronor. Jag hade inte ens futtiga 6 kronor i mynt utan fick betala med mitt kontokort så jag fällde i förbifarten kommentaren "Jag har tyvärr inte ens 6 kronor så jag får göra en fånig kortbetalning här." varpå killen i kassan svarar "Ja, det kan inte bli rätt varenda gång." Mitt omedelbara intryck som kassa-arbetare själv, var... han var verkligen tvungen att säga det där. Det finns liksom vissa saker du aldrig trodde du skulle säga till en annan människa förrän du blir betald för att sitta och kräva folk på pengar för varor de lagt på ett roterande gummiband. Klassiker som jag själv, gud förbjude, har fällt är "Ja, men det blir så ibland.", "Eller så kan du ge pengarna till mig istället.", "Ja, jag kan ju inte ge dig det här gratis." eller vad sägs om "Ja, vissa har det bra." FY FAN!!! Det smyger sig bara på en!! Dessa totalt omotiverade, grundlösa och känslotomma kommentarer som väldigt svenskt klämmer sig fram i syfte av att man ska antingen vara smårolig, trevlig eller att fylla en tystnad tills betalningen är genomförd.

Jag gör verkligen mitt bästa för att undvika dessa kommentarer men det är i princip oundvikligt. Om Du jobbar i kassa så vet du vad jag pratar om så försök inte påstå att du inte sagt antingen något av ovanstående eller åtminstone liknande till en kund någon gång.

1 kommentar:

Skeden sa...

min favorit (som jag kommit på mig själv att säga, tillsammans med alla 60-åriga gubbar i Svea) är: "ooo den var gratis då!" när inte streckkoden går in. det är snudd på förbjudet. eller borde vara i alla fall.