söndag 18 januari 2009

Filmer från förra året

Det är ju tradition så här kommer en listning över filmerna som gjorde intryck på mig förra året.

  • Kids - Är du ute efter en munter film så är det här helt perfekt film för dig..................
  • Juno - Allt har redan sagts om den här filmen och jag kan verkligen inte komma med något nytt utan jag håller bara med. Mycket bra. Jag vill ta en fika med Ellen Page.
  • Eastern Promises - Viggo bär filmen rakt igenom och Cronenberg håller stilen.
  • Cloverfield - Så annorlunda. Så smart. Så cool.
  • Rambo - Ultraviolence och ett fin-fint "tack och adjö" till John Rambo, mannen som bara passar in där blodet flyter.
  • Ping-Pong Kingen - Det finns alltså bra svensk film? Till och med magnifik svensk film? Vem visste?
  • The Incredible Hulk - Ja! Ja! Ja! Serietidningsaction som det skall vara!
  • Cannibal Holocaust - Den etsade sig fast ett tag måste jag erkänna. En film av den här typen är ju varken "bra" eller "dålig". Den är bara väldigt provocerande. Den provocerade mig och jag är inte lätt-provocerad. Nej, det är jag inte!! Fattar du det, din **¤%/#!!!??
  • There will be blood - Wow! Mycket bättre än Coens Oscar-vinnare.
  • The Dark Knight - Komplett film.
  • Alfie - Orginalet med Micheal Caine så klart! Alfie, ett sånt rötägg men en sån skön lirare!
  • Kung Fu Panda - Mästerligt! Animation och humor i särklass! Blanda i en knippe hjärta och härliga röstskådespelare så har du förra årets näst bästa animerade film.
  • Wall-E - När man inte trodde Pixar kunde överträffa sig själva längre så dyker denna pärla upp. Pixars sämsta barnfilm, men kanske den bästa filmen de någonsin kommer göra. Förra årets bästa animerade film.
  • Darling - Görs det till och med utsökt svensk film?
  • Låt den rätte komma in - Se föregående kommentar.
  • Tropic Thunder - Jag har inte skrattat så mycket sen jag blev kittlad som barn.
  • Cashback - En brittisk utstickare. En kärleksfilm för the lads.
I november så slutade jag bokföra mitt filmtittande, som jag nämnde i inlägget innan, så jag är osäker på om jag såg så mycket bra film de två sista månaderna av förra året. Jag borde ju minnas något som gjorde intryck på mig. Eller hur?

1 kommentar:

Marcelo Obón Olivares sa...

Glad to have you back señor Duke!